Teoria ca teoria, dar practica ne omoară – Cu ce cursuri practice ar trebui să completăm programa din școala românească?

Faptul că școala românească e departe de a fi perfectă îl știm cu toții. Și eu, și tu suntem rezultatul acestei școli care ne umple de cunoștințe teoretice dintr-o mulțime de domenii dar nu ne învață practic nimic. Ia un copil de clasele I – VIII și întreabă-l ce învață el la școală! Eu o să-și spun ce-am învățat eu până în clasa a VIII-a. Am memorat zeci de poezii din care foarte puține mi-au rămas până azi în cap, am învățat teancuri de formule matematice care astăzi nu îmi mai spun nimic. Nimic practic. Pardon. La capitolul practic am învățat, la orele de Atelier, să cos. Oricum nici asta nu îmi mai folosește la nimic. Dacă pe vremuri mai coseam câte un ciorap, acum am renunțat și la a mai exersa această deprindere.

Fizica nu mi-a plăcut niciodată și nici n-am reușit s-o înțeleg. În schimb, mi-a plăcut chimia și am suferit mult pentru că, din lipsă de ustensile, aparatură și materiale, rar reușeam să facem noi înșine experimentele din manual. De cele mai multe ori le făcea profesoara și noi treceam, pe rând, pe la catedră, ca să vedem rezultatul. Nici în ziua de azi lucrurile nu stau mai bine. Copiii noștri continuă să își exerseze capacitatea de memorare, să ia totul așa cum li se predă, fără dreptul la întrebări și discuții, să fie victimele unui sistem educațional în care practica e ceva rarisim.

Și atunci ce facem? Îi lăsăm să plutească în derivă, visând cum visam noi, că o să devenim medici, ingineri sau avocați și, ajungând în punctul în care își dau seamă că școala nu îi vrea medici, ingineri și avocați, să renunțe la visurile lor? Nu. Încercăm să completăm programa școlară cu niște cursuri plătite, în domeniile care le plac lor, cursuri la care teoria să meargă măcar mână în mână cu practica, dacă nu se poate mai mult. Dar, de putut se poate. De pildă, pentru 12670256_675935435843300_7920954953363894774_ncopiii pasionați de IT, Electronică și Robotică, am găsit niște cursuri la care practica ocupă peste 90% din programă. Este vorba de cursurile de la Academia inventeaza.ro. Astfel de cursuri reprezintă o formă de educație non-formală, în cadrul căreia copii învață să descifreze și să construiască lumea, într-o manieră mult mai distractivă și mai motivantă, prin experimente practice. Cunoștințe tehnice ne oferă și școala de stat însă ea nu e capabilă să ne arate, să ne învețe să aplicăm acele cunoștințe în viața de zi cu zi.

Elevul Georgescu de la clasa a III-a B, de la o școală generală din București, știe ce se un robot, în sensul că știe cum arată; știe câte ceva despre anumite programe de calculator, ba chiar știe pe de rost și definiția electronicii și o mulțime de formule matematice. Ce-i lipsește elevului Georgescu? Îi lipsește practica. Degeaba e pasionat de IT și îi plac roboții. A reușit să afle câte ceva, de pe YouTube, despre cum sunt construiți roboții, dar nu va putea niciodată să construiască el însuși un Optimus Prime al lui, dacă nu îl îndrumă cineva în acest sens. Nu vorbim aici despre informațiile teoretice pe care un copil inteligent le găsește pe net în ziua de azi, ci despre materiale la care nu are acces acasă, despre acele întrebări la care doar un specialist în domeniu îi poate răspunde.

Cursurile de matematică, fizică sau electronică aplicată nu există în școlile de stat. Singura șansă a părinților elevului Georgescu, de a susține pasiunea fiului lor pentru robotică și electronică, este să îl înscrie într-un program STEM(Science, Technology, Engineering, and Mathematics) ca cel gândit și pus în practică de 12003996_639454052824772_3557246889755990209_nAcademia inventeaza.ro. De ce vor să îl susțină să își urmeze visul? Pentru că tehnologia e viitorul în sine. Într-o lume în care ne așteptăm ca, în câțiva ani, mașinile conduse de roboți să invadeze toate străzile, roboții să ne livrez pizza și tot ei să ne dirijeze circulația, nu poate birui decât cel care știe cum e construit un robot și cum a fost programat să acționeze. Cursul îl va ajuta pe elevul Georgescu să dobândească cunoștințe și abilități noi, să-ți arate inteligența, să-și îmbunătățească logica, să prindă curaj să își exprime ideile și să treacă la punerea lor în practică. Cursul ținut de Academia inveteaza.ro are trei module structurate în funcție de vârstă(pentru copii sau adolescenți) de și de nivelul de cunoștințe al cursanților.

Elevul Georgescu va începe cu modulul pentru începători. Ai lui l-au înscris deja pe lista pentru a participa la o lecție demonstrativă gratuită, pe data de 9 aprilie. Și tu îți poți înscrie copilul pentru o astfel de lecție. Lasă-l pe el să verifice ce îi oferă Academia și dacă îi place și vrea mai mult! Găsești detalii despre cum poți rezerva un loc la lecțiile gratuite demonstrative din 9-10 aprilie și pe pagina de Facebook a Academiei inventeaza.ro.

Detalii despre costurile unui astfel de curs găsiți pe site-ul Academiei. Cursul în sine nu costă foarte mult, costă ceva mai mult materialele de care au nevoie copiii pentru a putea să își construiască proprii roboți. Priviți, însă, ce vor învăța să facă și cât de mândri și de implicați sunt! Iar materialele în care investiți nu rămân în academie, ci îi rămân micului cursant sub formă de proiecte realizate.

Prin urmare, dragă părinte nemulțumit de ușile pe care i le deschide școala copilului tău, dacă ai un Georgescu pasionat de tehnologie, fie că e încă un copil sau deja un adolescent, s-ar putea ca aceste cursuri practice să fie cele care îi vor schimba viața și vor face diferența între copilul tău, care lucrează pe bani buni, într-un domeniu de care e pasionat, și alți copii, care își vor alege o meserie pentru care nu făcut nici o oră de practică și nu știu dacă sunt pregătiți pentru ea.

2 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *